Havnebaner‎ > ‎

Agger

Der foreligger ikke oplysninger om, at der har været en havnebane i Agger. Men Agger var "centrum" for en bane mod nord, en bane mod mod øst til Krik havn og en bane mod syd til sydspidsen af Agger Tange, hvor der har været 4 forskellige havne/højfdespor.27)



Agger set fra syd mod nord. År:? Postkort. "Gerdas Kiosk. Agger. Nr. 18427". Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Agger havn. Postkort postgået 21. juli 1982. Fotografen er kommet en postgang for sent. Jernbanen fra Agger til Krik havn forløb, hvor den forreste række ferielejligheder ses. Hvornår strækningen Agger-Krik præcist blev nedlagt, ved jeg ikke. Så vidt jeg kan se på et luftfoto fra 1975, er strækningen nedlagt før 1975. Guldvang skriver i Jernbane-Bladet i januar 1961, at strækningen Agger-Krik er "svagt benyttet". "Nr. 8136 Agger Havn. Copyright: Wadmanns Forlag. Thisted. Tlf. 07-92 31 66." Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.


O
le Edvard Mogensen har i 2009 begået denne fine artikel, som jeg har fået lov til at vise her. Tak til Ole.:

Artikelsiden kan ses i højere opløsning her.

Artikelsiden kan ses i højere opløsning her.

Artikelsiden kan ses i højere opløsning her.

Artikelsiden kan ses i højere opløsning her.

Postkort. Postgået 23. august 1915. "Hjalmar Lyngbæks Boghandel, Hurup. Eneret 36675." At postkortet er postgået i 1915, fortæller ikke noget om, hvornår billedet er optaget. Men det, der undrer mig, er, at der ingen høfder er at se. Efter hvad jeg har kunne finde frem til, blev højderne ved Agger Strand etableret omkring 1903. Gad vide, om det vi ser på postkortet, er de "arbejdsbroer", der blev anvendt i forbindelse med høfdebyggeriet? Hvis det er, er de måske besporede. Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.