Havnebaner‎ > ‎Esbjerg‎ > ‎

Trafikhavnen


Trafikhavnen set fra syd. Man aner godsvogne på den nordlige kaj. Postkort. Årstal: Ukendt. "Søren Perch, Esbjerg - Eneret 83784." Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Bemærk at ostene ikke er bygget ned i jorden. Den var ikke gået i dag. Postkort. "Eneret Nr. 1694." År:? Postkortet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.
Fotograf: Ukendt. År: Ukendt

Jernbanevogne og jernbanespor på Trafikhavnskajen. Postkort. Postgået 5. januar 1941. Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Esbjerg Havn - Trafikhavnen med jernbanespor og åbne godsvogne. Postkort postgået 21. juli 1949. "Esbjerg Trafikhavn. Esbjerg Fanø Turistforening, tlf.: Esbjerg 2579." Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen. Om dateringen skriver Bent Mikkelsen 25. juni 2015 på jernbanen.dk: "Det er taget efter at skibet i december 1946 kom tilbage i fart efter minesprængningen. At dømme efter opbuddet af store skibe i Esbjerg er min gæt, at der er på et eller andet tidspunkt i vinteren 1947. Den var hårdt og gav store problemer med sejladsen indenfor Skagen. I sådanne situationer brugte man ofte at lade skibene gå ind til Esbjerg og så lade jernbanerne flyttet godset videre rundt i landet."

Trafikhavnen set fra sydvest. Postkort. "City Kiosken, Neergaard Mortensen, Esbjerg - Eneret 69124". Postgået 11. april 1946. Postkortet kan ses i højere opløsning her. Ved forstørrelse ses rigtig mange godsvogne. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Trafikhavnen set fra vest. Billedet kan ses i højere opløsning her. Bent Mikkelsen skriver på jernbanen.dk 20. juni 2014: Mit gode gæt på stedet er trafikhavnen i Esbjerg og tiden er vinteren 1940. Der er is i havnebassinet og det har sikkert fået med masse skibe til at sejle til Esbjerg i stedet for de indenrigske havne. Det der især giver en bekræftelse på min teori er de oplagte skibe i baggrunden. Forrest ligger en damper fra Marius Nielsen & Co (umuligt at sige hvilken, rederiet havde en del af samme type), men nationalitetsmærkerne giver en indikation af tidspunktet. Bagved ligger DFDS' passagerskibet A. P. Bernstoff (som er let genkendelig, da den ikke havde søsterskibe). Om den ved jeg at den lå oplagt i Esbjerg fra 28. september 1939 til 5. juni 1940, da den afsejlede til Hamburg. På den tid var der ikke rigtig nogen kaj, der hvor skibene ligger, men det har nok været et par pæle, som de holde tøjres til. Så Esbjerg i vinteren 1940.
Bent Mikkelsen fortsætter samme dag: Det har alligevel pirret min nysgerrighed lidt mere og jeg har arbejdet med billedet i photoshop. Det er ikke af særlig god kvalitet, men det er dog lykkedes mig at gætte på skibsnavnene. Og er nogenlunde sikker (99,5%) på at skibet med nationalitetsmærker på siden (det havde man ikke i 1922) er Dampskibsselskabet Myrens ASTRID. Dampskibsselskaberne Progress (Marius Nielsen, som jeg nævnte tidligere) og Myren havde samme skorstensmærke. Myren havde en blå stjerne, mens Progress havde en rød stjerne. Men altså navnet er Astrid. Det hjælper os ikke, da den var i hjemmeflåden under 2. Verdenskrig. Det vil sige, at den 9. april 1940 var i en dansk havn eller en havn i det tysk-kontrollerede område. Det skib, som ligger nærmest fotografen er også en DFDS'er, som A. P. Bernstoff. Og navnet var NEVADA, hvilket det også er muligt at læse. Det giver en nogenlunde indikation på tidspunktet. Nevada kom til Santos i Brasilien 2. april 1940 (DFDS-skibe og deres færden er sindsygt godt dokumenteret), hvilket betyder at losning i Esbjerg fra den foregående rejse mellem Sydamerika og Danmark har været sådan cirka i midt/slutningen af februar eller begyndelsen af marts 1940. Det er muligt at få de datoer, hvor NEVADA var i Esbjerg, men det kræver lidt længere tid, da manden der bestyrer disse oplysninger ikke har computer endsige e-mail. Men altså det kan skaffes.

Trafikhavnen med masser af trafik. Bemærk rangerlokomotivet (litra F?) til højre i billedet. Bemærk også, at presenningerne er nummererede. Postkort. Ikke postgået. Årstal: Ukendt. "Rudolf Olsen - Kunstforlag, Eneret. No. 5532." Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.