Havnebaner‎ > ‎København‎ > ‎

Kalvebod Brygge



Sporplan Københavns Godsbanegård 1903. Godsbanegården blev indviet 30. august 1901.200) Havnebanen krydsende Vesterbrogade blev indviet 1. oktober 1880.156) Overkørslen over Vesterbrogade blev sløjfet 15. marts 1905.156/200) Sporplanen her stammer fra den periode, hvor overkørslen over Vesterbrogade ikke mere som sådan var en del af havnebanen, men var en del af sporforbindelsen mellem Københavns anden banegård (14. oktober 1864-1. december 1911)200) og Københavns Godsbanegård. Nederst på sporplanen ser vi den nye havnebaneforbindelse, der med dobbeltspor forbinder Københavns Godsbanegård med Kalvebod Brygge/Gasværkshavnen. Sporplanen kan ses i højere opløsning. Sporplanen er scannet efter Jernbanen, april 2015, nr. 2, side36-37. Arkiv: DJK. Sporplanen kan ses i højere opløsning her.



Kalvebod Brygge 1929. Kortet kan i højere opløsning ses her.

Skematisk sporplan december 1962. Sporplanen kan ses i højere opløsning her.

Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Erik V. Pedersen, www.evp.dk. Tak til Erik for at billedet må vises her.

Udsigt over Kalvebod Brygge november 1970. Vi bemærker godsvognene på kajen. Nederst til højre ses sporet der fører fra Københavns Godsbanegård og frem mod Langebro. Billedet er taget fra DSB's daværende bygning. Fotograf: Per Hauberg. Tak til Per for at billedet må vises her. Billedet blev drøftet her.

Det er ikke til at se de, hvis man ikke lige ved det. Men midt i billedet "midt på vejen" ligger Københavns havnebane i midterrabatten (se Per Haubergs billede ovenfor). Fotograf: Ukendt. Årstal: Ukendt, men senest i 1972. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.



Ovenstående tre billeder: F 441 som trækkraft i bestilt særtog for et større privat selskab, december 1987. Fotograf: "Søren fra KM". Tak til Søren for at billederne må vises her.