Havnebaner‎ > ‎

Køge


Til venstre havnebanen og i baggrunden stationen. Ca. 1977. Billedet kan ses i højere opløsning her. Fotograf: Henrik Stissing Jensen. Tak til Henrik for at billedet må vises her.

Køge havnebane. Sporet lige frem er spærret. Sommeren 2013. Fotograf: Bjarne Knud Abel. Tak til Bjarne for at billedet må vises her.

Billedets fotograf Bjarne Knud Abel skriver 13. april 2015 på Facebook: "Havnesporene på den nordlige del af havnebassinet deler sig efter at have krydset vejen. Afgreningen til venstre er den der fører til bassinet, hvor der losses skærver. Sporet, der går til højre, har jeg fulgt denne gang." Billedet kan ses i højere opløsning her. Tak til Bjarne for at billedet må vises her.


Billedets fotograf Bjarne Knud Abel skriver 13. april 2015 på Facebook: "[Sporet] krydser ud på vejen og fortsætter frem mod havnen." I følge Krak har vejen intet navn. Billedet kan ses i højere opløsning her. Tak til Bjarne for at billedet må vises her.

Billedets fotograf Bjarne Knud Abel skriver 13. april 2015 på Facebook: "Sporet skærer sig ind mellem to huse og her ses en afgrening så der løber to parallelle spor på kajen. Der er faktisk blevet lavet en port for det venstre spor, men det har ikke været benyttet i flere år og som det ses lægges der gods op på kajen så sporet slet ikke er farbart. Køge havn har dog fortsat ekspedition af jernbanevogne." Billedet kan ses i højere opløsning her. Tak til Bjarne for at billedet må vises her.


Billedets fotograf Bjarne Knud Abel skriver 13. april 2015 på Facebook: "Her gik sporet ind mellem to industrigrunde og krydsede den næste vej, hvor BP Gas havde deres store anlæg." Billedet kan ses i højere opløsning her. Tak til Bjarne for at billedet må vises her.

Postkort. "Rudolf Olsen - Kunstforlag A/S. Eneret Nr. 5558". År:? Postgået 29. januar 199x. Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Køge havn med spor på begge sider. På kajen på den anden side af havnen ses til højre en godsvogn. I forgrunden jernbanespor, der passerer under gitterkonstruktionen. Postkort. "Stenders Forlag. Eneret - Køge 213". År:? Billedet kan i højere opløsning ses her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Lars Møller Jensen skriver 23. december 2014 "Det er (...) klapbroen på Køges havnebane i april 1974, broen stod åben i weekenden med blinkslys etc formodentlig af hensyn til lystsejlere." Billedet kan ses i højere opløsning her. Tak til Lars for at billedet må vises her.

Bjarne Knud Abel skriver 15. marts 2015 på Facebook: "En enlig tankvogn holder ude for enden af havnesporet på sydsiden af Køge havn. Jeg mener, det er firmaet Kemitura, der bor der. Billedet er taget i 2013. Porten er lukket, men jeg stak kameraet helt op i trådgitteret for ikke at få det med."  Og videre 16. marts 2015: "
Dette er for enden af sporet som krydser over vejen der går om til badeanstalten." Tak til Bjarne for at billedet må vises her.

Jan Munch Pedersen skriver 6. marts 2018: "
07.04.2011, Køge Havn, RRF 21 (ex DR 110 407)+AU 253. Danmarks første strækning med ERTMS var Køge Havn! Der var et PR-stunt for Alstom som leverandør og da der blev befordret "passagerer" i "togene", skulle der en operatør med med passagerlicens til. Det blev Veterantog Vest! Den rhombeformede antenne på AU'en blev brugt til at modtage direkte TV fra fjernstyringscentralen i Belgien. Det store clou var, da fjernstyringscentralen valge menupunktet nødstop og "toget" på Køge Havn blev nødbremset!" Fotograf: Jan Munch Pedersen. Billedet kan ses i højere opløsning her. Tak til Jan for at billedet må vises her.