Havnebaner‎ > ‎

Middelfart

 

 Middelfart havnebane 1908. Arkiv: Middelfart Museum.

På dette postkort er der ikke mange havnespor at se; men de er der og billedet giver da i det mindste et overblik over havnen. Postkort. Postgået 13. januar 1985. "Stenders Forlag - Farvefoto - Copyright - Nr. 149 506 041." Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Postkort. "Eneret: O. P. O. 6673." År:?. Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Postkort. "No6485. W. M. K. Eneret." Postgået 6. marts 1911. Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Middelfart havn. Sporet langs kajen ender i en stopbom; sporet til venstre fortsætter mod vest. Se billedet i højere opløsning her. Postkort. År:? Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Middelfart havn 1935-1936. I forhold til ovenstående postkort, er havnebanen nu i to "etager": Bemærk stopbommen på det "lave" spor bag godsvognen, der i øvrigt er DSB TE 8893, bygget 1886 og udrangeret 1961. Postkort. "J.C.O. 11, Eneret. E 6765 36". Postgået 30. juli 1936 kl. 19.30. Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.


Postkort. Postgået 2. juli 1958. "O. P. O. - Nr. 96883." Der er ikke meget havnebane at se - men den er der. Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.
 
Middelfart havn ca. 1930. I 1902 forsøgte et privat selskab sig med sejlads fra Middelfart Havn til Snoghøj. Det blev en vældig succes, der blev endnu større, da man fra 1912 indsatte bilfærge på overfarten. Med den stigende bilisme i 1920erne blev overfarten en ”guldhøne”. I 1920erne kom der også bilfærger mellem Strib og Fredericia. Arkiv: Middelfart Museum.
 
Jernbanespor på brolagt kaj i Middelfart. Postkort. "Eneret P. P. O. Nr. 6528-3". År:?. Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Hvis ellers ens jernbanenørdhjerne er krøllet nok, kan den se jernbaner, hvor der aldrig har været jernbaner. I forbindelse med bygningen af den gamle Lillebæltsbro overvejede jeg for år tilbage, om man midlertidigt forlængede havnebanen i Middelfart ud til byggepladsen. Jeg har aldrig nogensinde fundet "bevis" for at en sådan stump jernbane har eksisteret. Afstanden mellem havnebanens vestlige endepunkt og den gamle Lillebæltsbro er knap 1.500 meter. Har man brugt jernbanetransport frem til byggepladsen på Fynsiden har man jo sikkert bare anvendt det nye spor Middelfart-Fredericia fra Middelfart station og frem til Lillebælt. Så dagens postkort viser så bare et stykke af Danmark, hvor der aldrig har været jernbane. I baggrunden ser vi til højre den gamle Lillebæltsbro, den lyse bygning i to etager er den nu nedrevne "Restaurant Broen" og mon ikke den lave lysegrå bygning til venstre i billedet er skurbygningen ved Broen trinbræt for vestgående tog? Postkort. Postgået 28. juli 1958. "Luftfoto - Sylvest Jensen, Hillerød. - Eneret 97015". Postkortet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.













Maj 1966: "Sporstykket mellem Middelfart ny og gamle station , der er flaskegaslager, forventes overtages af DSB [fra OMB]."42)

___________
Noter: Se her.