Havnebaner‎ > ‎

Randers

 

Kort over Randers 1900. Såvel banen fra Aarhus som fra Aalborg kommer ind fra venstre. Nordøst for Randers Fjord ses banen til Hadsund og nederst til højre ses banen mod Ryomgård. Det er vanskeligt at afgøre, om der er etableret regulære kajanlæg og havnespor nord for fjorden. Strømmen station er Strømmen 1. banegård placeret vest for landevejen og Strømmen har endnu ingen havnebane. Arkiv:  http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/-Randers_1900.jpg

Gengivelsesmæssigt ikke et postkort af god kvalitet. Men indholdsmæssigt fortæller billedet faktisk lidt om to havnebaner og et sidespor på fri bane. I midten af billedet nederst ser vi Randers havnebane forløbe parallelt med Tørvebryggen frem til Randersbro. Alle bygningerne mellem Tørvebryggen og Gudenåen er revet ned og erstattet af henholdsvis Randers Regnskov og Justesens Plæne. Havnebanen fortsætter over Randersbro og deler sig i tre grene. Grenen længst til venstre fortsætter frem til Randers Privatbanestation og Randers-Hadsund Jernbane (RHJ). Nederst til højre ser vi jernbanebroen over Gudenåen for strækningen Randers-Grenaa. Jernbanen fortsætter frem til og krydser Aarhusvej. Strømmen første station lå vest for Aarhusvej - Strømmen anden station ligger øst for Aarhusvej. Jernbanebroen over Gudenåen eksisterer som cykelsti den dag i dag. Broens bæreevne gjorde, at man 22. januar 1991 åbnede en ny strækning, der ledte jernbanen Strømmen-Randers hen til strækningen Stevnstrup-Randers, hvor den nye strækning tilsluttedes strækningen Stevnstrup-Randers som et sidespor på fri bane umiddelbart syd for jernbanebroen over Gudenåen for strækningen Stevnstrup-Randers. Midt i billedet øverst ses Strømmen havnebane, der forbandt Strømmen station med den sydlige del af Randers havn. Sporene nåede helt frem til den sydlige del af Randers havn; men jeg har i skrivende stund (6. september 2015) endnu ikke fundet billeder eller sporplaner, der kan dokumentere, at sporene førte helt frem til kajkanten. Så indtil det måtte ske, er hypotesen, at Strømmen havnebane ikke var en rigtig havnebane men blot førte frem til virksomhederne i den sydlige del af Randers havn. Postkort. Årstal ukendt. "Rudolf Olsen - Kunstforlag. Eneret Nr. 7164." Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Udsigt over Randers havn fra øst mod vest. Der er godsvogne og jernbanespor til højre. Postkort. "Rudolf Olsen - Kunstforlag A/S. Eneret Nr. 15838." År: ? Postgået 3. juli 1962. Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Arkiv www.postkortforum.dk. Tak til Niels Vad for at billedet må vises her.

Raillion Scandinavia MZ 1457 + GC T44 359 + T44 367 på Randers Havn den 6. april 2011. Fotograf: Ole Dinesen. Tak til Ole for at billedet må vises her.

Dobbeltdækkervogne på vej til Bombardier 14. november 2015. Billedet kan ses i højere opløsning her. Fotograf: John Lykholt. Tak til John for at billedet må vises her.


Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Erik V. Pedersen, www.evp.dk. Tak til Erik for at billedet må vises her.



Randers havn med jernbanespor 2. juni 2009 eller tidligere. Fotograf: Ukendt


Randers havn med godsvogne på kajen. Postkort. "Stenders Forlag Eneberettiget Randers 237." År:? Postkortet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Postkort. Postgået 6. september 1907. "Papirhuset Eneret No. 2344." En eller anden har på bagsiden anført med blyant: "S. s. "Niels Brock" DFDS." Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.